Post | juli 2020 | Natuurwerkdag 20-20-20 | 3 min lezen

Samenwerken met jongeren in het groen

Anna's tuin en ruigte is een groene oase aan de rand van Amsterdam, opgezet door jongeren en gerund door studenten, buurtbewoners en jonge werknemers van het nabije Science Park. Het is een bijzonder voorbeeld van hoe je op één plek natuur, voedsel, stadsnatuur, educatie en onderzoek samen kunt brengen en daarmee de passie voor natuur onder jongeren kunt aanwakkeren. Joris Buis, een van de initiatiefnemers van Anna's tuin en projectleider Jongeren bij IVN Natuureducatie deelt zijn tips en trucs met ons. Hoe zet je een groen initiatief op met jongeren?


Creëer iets nieuws

Iets nieuws ontwikkelen geeft energie en biedt ruimte voor inbreng van nieuwe ideeën en invalshoeken! Bijvoorbeeld een nieuw stukje natuur maken, of een nieuw project opzetten van A-Z. Anna's tuin is helemaal vanaf het begin ontworpen en aangelegd op een braakliggend terrein door studenten van de Universiteit van Amsterdam. Maar ook bij een bestaand project of natuurgebied zijn er vaak kansen om een nieuw gedeelte of onderdeel te starten en daar vanaf het begin jongeren bij te betrekken.


Werken aan een concreet doel, samen met leeftijdsgenoten

Jongeren werken graag aan een missie met een duidelijk doel. Bij Anna's tuin was dat bijvoorbeeld een aantrekkelijke groene plek creëren waar mensen samen kunnen komen om te leren, te experimenteren en te tuinieren. Ook samenwerken met leeftijdsgenoten en gelijkgestemden is belangrijk voor jongeren. Dat is natuurlijk gezellig, en je bouwt een netwerk op. Bij Anna's tuin heeft de gemeente het initiatief en de verantwoordelijkheid voor aanleg en onderhoud volledig bij een groep jongeren gelegd. Daardoor voelden zij zich serieus genomen.


Verantwoordelijkheid

Geef jongeren de verantwoordelijkheid voor een deel van het project of gebied. Jongeren zoeken in vrijwilligerswerk een balans tussen autonomie, competentie en verbondenheid (zelfdeterminatie theorie, Deci & Ryan (2000)). Door niet alleen een opdracht te geven maar verantwoordelijkheid voor een bepaald onderdeel, stel je jongeren in staat om autonoom te werken. Ze doen praktijkervaring op of leren over bepaalde thema's (competentie). Daarnaast bouwen ze zo verbondenheid op met de organisatie, locatie of het project.


Bij Anna's tuin kregen groepen studenten bijvoorbeeld de volgende opdracht:

'Bedenk manieren om andere studenten van de campus te betrekken'. Met een aantal kaders, een stukje budget en ondersteuning gingen de studenten zelf aan de slag met deze opdracht. De uitkomst? Plantjes met uitleg over de tuin en de oproep om deze zelf te komen planten in de tuin, werden verspreid over de campus!


De kunst van het verleiden

Zoek naar momenten en manieren om jongeren kennis te laten maken met jouw initiatief. Zo kun je jongeren eerst laten zien hoe bijzonder jouw gebied of project is. Vervolgens kun je ze uitnodigen om mee te doen, een eigen klus te bedenken of om een eigen project te starten bij jouw locatie of initiatief. De Natuurwerkdag is natuurlijk een mooi moment om zo'n verleidingsstrategie te starten!


Van werkdag naar leerdag

Denk ook na over hoe je het vrijwilligerswerk positioneert. Jongeren zijn vaak bezig met het ontwikkelen van carrièreperspectief en het opdoen van nieuwe kennis en vaardigheden. Kijk hoe je van het vrijwilligerswerk een werk- én leerervaring kan maken. Bij Anna's tuin konden jongeren bijvoorbeeld leren over strategie, onderzoek, onderhoud en ook heel praktisch over permacultuur en snoeitechnieken.


Wat laatste tips:

  • Behoefte aan kennis en onderzoek uitgevoerd door studenten? Kijk eens op http://www.wetenschapswinkels.nl/
  • Ga een samenwerking aan met een groene school, opleiding, vak of studievereniging bij jou in de buurt.


Voor meer informatie over Anna's Tuin en Ruigte, of voor vragen en ideeen over samenwerken met jongeren, neem contact op met Joris via j.buis@ivn.nl


Deel blogpost