Hoofdstuk 2

Werving en binding van jonge vrijwilligers

[introtekstje]

Community building

Samen kun je meer dan alleen, maar hoe bouw je een ’community’ van gelijkgestemde mensen die zich voor hetzelfde doel willen inzetten?


Een handig hulpmiddel hiervoor is het sneeuwvlokmodel. Dit model helpt jou om inzichtelijk te maken wat er al is aan kennis, vaardigheden en mensen in jouw organisatie maar ook wat er nog ontbreekt. Zo kun je structuur aanbrengen in jouw organisatie. Die structuur zorgt er vervolgens weer voor dat je mensen bij je project kunt betrekken die het samen met jou naar een hoger plan kunnen tillen.


Begin je model met de mensen die al betrokken zijn en die het project of evenement hebben geïnitieerd of bedacht. Wat hebben deze mensen nodig om het evenement te laten slagen? Welke kennis is er, welke kennis ontbreekt en waar zou die gevonden kunnen worden?

Laten we als voorbeeld een organisatie gebruiken die bestaat uit gepensioneerden die graag meer jongeren zouden willen betrekken bij hun activiteiten. In dit geval kun je in jouw sneeuwvlokmodel een vertakking tekenen naar onder andere scholen, universiteiten, studieverenigingen of buitenschoolse activiteitenorganisaties.


Achterhaal de juiste contactpersoon vanuit zo’n organisatie. Deze persoon zal zelf ook weer allemaal vertakkingen kunnen bijtekenen van mensen die willen meehelpen. Een andere vertakking kan social media zijn, wat je weer kunt uitsplitsen in bijvoorbeeld Instagram en facebook. En welke mensen kunnen je helpen met het opzetten van deze social mediakanalen?


Zo werk je al brainstormend je sneeuwvlokmodel steeds verder uit en heb je aan het eind een duidelijk overzicht van wie je waarvoor wil betrekken bij je evenement. 


Ga bij jezelf na


Welke contacten zijn intern en extern van belang voor uw organisatie?


Schrijf dit op en werk het uit in een sneeuwvlokmodel.

Download het werkblad voor hoofdstuk 2

Terug naar hoofdpagina
Hoofdstuk 2.2