Social media

Het 'verhaal’ van uw organisatie of natuurklus kunt u ook op social media gebruiken om de aandacht te trekken. Jongeren tussen de 20 en 39 spenderen gemiddeld 114 minuten per dag op social media. Om meer bekendheid te krijgen binnen deze doelgroep, kan zichtbaarheid op social media dus een belangrijk onderdeel zijn. Maar hoe trek je de aandacht en hoe hou je deze vast? We hebben een aantal tips over het gebruik van social media.

Maak een pagina op Facebook

Zorg dat deze gelinkt is met de website van de organisatie. Maak een evenement aan en nodig zoveel mogelijk mensen uit. Nodig ook zoveel mogelijk mensen uit op de pagina te liken, zodat je posts zoveel mogelijk mensen bereiken. Zorg dat er een foto/afbeelding bij de post zit, en een pakkende korte tekst.

Maak een account of Instagram

Zorg voor een huisstijl met kleuren die bij elkaar passen, gebruik bijvoorbeeld dezelfde kleuren als op de website of het logo van uw organisatie. Zorg dat de pagina gelinkt is aan de website van de organisatie. De Instagram kan je daarnaast ook linken aan de facebook pagina’s. Een gemaakte post op Instagram kan je dan meteen delen op facebook.

Houd de social media kanalen up-to-date

Dit kun je doen door een simpele jaarplanning te maken, waarin je bijvoorbeeld wereldmilieu-dag, de dag van de duurzaamheid of de nationale zaaidag opneemt en op die dag iets leuks post wat gerelateerd is aan jouw organisatie. Regelmatig iets leuks posten zorgt ervoor dat je socials interessant blijven om te volgen.

Om posts op social media doeltreffend en aantrekkelijk te maken kan je gebruik maken van ‘storytelling’. Meer hierover weten? Lees het deel over Storytelling nog even terug.


Hier ligt de focus op online storytelling. Een belangrijk onderdeel hiervan is het vertellen van een verhaal vanuit het ‘zelf - ons - nu' principe. Hieronder een voorbeeld van een Instagram post waar deze drie elementen in terug te vinden zijn.

 

 

Afbeelding: Aantrekkelijke kleuren en mooie vormgeving; is een trigger voor de potentiële deelnemer/vrijwilliger om de post te bekijken. Daarnaast bevat het een vraag; dit zorgt mogelijk voor interactie, waardoor er meer kans is dat je iemand binnen kan halen.


Caption: Hier komt de ‘storytelling’ terug; het ‘zelf’ gedeelte is terug te vinden in de vraag ‘Wat zijn jouw groene plannen voor 2021?’, hierdoor gaat iemand nadenken over zijn of haar eigen ‘groene’ ambities. Dat het gelinkt is aan de actualiteit zorgt ervoor dat iedereen er een relatie mee heeft.  

Het ‘ons’ gedeelte is terug te vinden in de zin die begint met ‘Samen met andere jongeren …’. Je doet iets samen, wat het leuker maakt! Het ‘nu’ gedeelte komt terug in ‘je kunt je nog aanmelden’. Hier schemert in door, het kan nog, maar niet meer voor lang, dus wees snel! Je biedt op deze manier ook daadwerkelijk een actiemogelijkheid, nadat je iemand hebt gemotiveerd om mee te doen. 

Tips van Team Socials

Het team van Nature Impact Days 2021 deelt hier hun belangrijkste lessen.


Dingen die goed voor ons team werkte:

  • Promofilmpje: we kregen veel positieve reacties op ons promofilmpje, omdat het een goed beeld gaf van wat deelnemers konden verwachten. 
  • Andere projecten benaderen voor promotie: dit werkte voor ons beter dan influencers benaderen. Vergeet natuurlijk niet om de Nature Impact Days te benaderen voor social media promotie.
  • Veel posten/stories maken: dit zorgde voor veel volgers erbij voor ons. Het is dus belangrijk om de social media actief te houden.  
  • Een afwisseling van verschillende soorten posts en stories: verken alle functies die de social media biedt. Vooral Instagram stories hebben veel functies: bijvoorbeeld een aftelklokje, peilingen en vragen. 


Algemene tips:

  • Maak aan het begin van de campagne een duidelijke planning die haalbaar is. Plan van te voren bijvoorbeeld elke week twee posts.
  • Maak posts die het doel van de Instagram-pagina duidelijk maken. Dit helpt om de volgers betrokken te houden.
  • Zo was ons doel het delen van duurzame tips en tips over natuurlocaties en activiteiten in Nederland. Deze doelen moeten duidelijk zijn als iemand even naar de instagram kijkt. 
  • Heb het idee over de activiteit van te voren op orde: dan kan promotie op tijd beginnen en heb je de tijd om meer te ‘teasen’ wat er tijdens de activiteit gedaan gaat worden.
Hoofdstuk 2.2
Hoofdstuk 2.4