Een aantrekkelijke website

Om voor jongeren aantrekkelijk te zijn als organisatie is het belangrijk om ook online een aantrekkelijke omgeving te creëeren. Een belangrijk onderdeel hiervan is natuurlijk de content, maar de manier waarop die gepresenteerd wordt is ook van belang.


Wat betreft de look & feel raden we aan om de website een frisse uitstraling te geven door mooie matchende kleuren te gebruiken. Hierbij kan je nadenken over welke kleuren passen bij jouw organisatie en jouw doel.


Wat betreft de content is het belangrijk om korte, pakkende teksten te gebruiken die visueel ondersteund worden door foto’s/illustraties. Recente informatie is hierbij van belang.


Daarnaast is het belangrijk om makkelijk naar de activiteit te kunnen navigeren op de website. Plaats de link naar de klussen/vrijwilligersvacatures duidelijk op de hoofdpagina. 


Algemene tips

  • Voelt het werven van vrijwilligers voor jou nog niet zo natuurlijk aan of heb je het gevoel dat je mensen aan het overhalen bent om iets voor jou te doen? Probeer de werving dan eens vanuit dit positieve uitgangspunt te bekijken: jouw verzoek geeft mensen de gelegenheid om iets te doen met hun interesse. Iets wat ze misschien al een tijdje wilden, maar wat niet gefaciliteerd werd. Jij stelt ze daartoe in staat! Zie het dus minder als een verzoek en meer als een aanbod.


  • Wanneer je ergens langsgaat om een wervingspraatje te houden over jouw project of evenement, dan is het aan te raden om iets tastbaars mee te nemen om op de locatie achter te laten. Denk hierbij aan flyers, folders of een aanmeldformulier wat je laat rondgaan. Op die manier blijft jouw verzoek beter hangen en zet je mensen sneller aan tot actie of aanmelding. Probeer eventuele frictie weg te nemen bij geïnteresseerden; laat ze bijvoorbeeld hun telefoonnummer of mailadres noteren. Zo kun je geïnteresseerden op een later moment nogmaals contacteren en leg je het initiatief tot het opnemen van contact bij jezelf.


  • Wees specifiek in wat je vraagt van de deelnemers/vrijwilligers. Schrijf bijvoorbeeld niet ‘wij zoeken mensen die willen schaken met oudere mensen’, maar breng het zo: ‘Schaakbuddy gezocht voor Henk!', waarbij je dan een leuke foto van die persoon plaatst. Op deze manier maak je je vraag ook persoonlijker.


  • Maak een activiteit op social media ‘social proof’. Dit houdt in dat er bij de jongere een beeld geschetst moet worden dat het een leuke groep is om bij te komen, dat het al populair en ‘gewild’ is. Laat zien dat de organisatie ‘leeft’ en dat het leuk is om je hierbij aan te sluiten. Hierbij weer een voorbeeld; je kunt beter schrijven ‘Kom bij deze leuke groep vrijwilligers om je in te zetten voor de natuur’ dan ‘We hebben hard vrijwilligers nodig’. Je kunt zelfs nog verder gaan door angst/schaarste te gebruiken: ‘Er zijn nog maar een paar plekken voor vrijwilligers!’. Om te laten zien hoe leuk het is om vrijwilliger te zijn bij uw organisatie kunt u huidige vrijwilligers inzetten om een filmpje te maken waarin ze er wat meer over vertellen op een enthousiaste manier.


  • Creëer een win-win situatie; Zorg dat jij/je organisatie ervan profiteert, maar dat je ook echt iets te bieden hebt aan de vrijwilliger/jongere. Denk bijvoorbeeld aan mogelijkheid tot het gratis volgen van trainingen/workshops.
Hoofdstuk 2.3
Hoofdstuk 2.5