De vrijwilligersjourney

Vrijwilligers die zich vaker voor jouw organisatie inzetten zijn ideaal. Het betekent niet alleen dat de eerste kennismaking met je organisatie blijkbaar positief was, maar ook dat je organisatie op lange termijn kan terugvallen op ervaren vrijwilligers met kennis van zaken die zelfstandig aan de slag kunnen. Om vrijwilligers te stimuleren om zich aan jouw organisatie te binden, helpt het om gebruik te maken van de vrijwilligersjourney. Dit is een raamwerk om als organisatie te kunnen denken vanuit de vrijwilliger. Op welk punt van de 'reis’ bevindt de vrijwilliger zich? Wat heeft de vrijwilliger op dit punt nodig om zich te willen blijven inzetten? En hoe kun jij daarvoor zorgen? Hieronder vind je een aantal tips die je kunnen helpen om eventuele problemen te tackelen die ervoor kunnen zorgen dat vrijwilligers je organisatie verlaten uit onvrede.


Bied vervolgstappen

Je evenement is tot in de puntjes voorbereid en de vrijwilligers zijn geworven, maar wanneer je deze mensen vaker of structureel wil vragen om zich in te zetten is het belangrijk dat je tijdens je activiteit of direct erna meteen een vervolgstap kan aanbieden, bijvoorbeeld in de vorm van een nieuw evenement waar geïnteresseerden zich voor kunnen aanmelden. Een aantal tips hoe je dit kunt aanpakken:

  1. Plaats een dag na het evenement een post op Facebook, Instagram en je website waarin je iedereen bedankt. Dit helpt ook weer mee om het evenement ‘social proof’ te maken, andere mensen zien dat er mensen hebben geholpen en willen het daardoor wellicht zelf ook. Je kunt ook via de mail een bedankje sturen, dit is net iets persoonlijker. Je kunt hierin ook laten weten wat er concreet bereikt is door hun inzet (een x aantal geveltuintjes aangelegd bijvoorbeeld). Plaats er filmpjes en foto’s bij van het evenement. Het is voor de deelnemers een reminder aan een leuke dag en de bevestiging dat ze met zijn allen iets bereikt hebben waar jouw organisatie ze dankbaar voor is!  
  2. Begin vrij snel na het afgelopen evenement alvast met het promoten van je nieuwe project door die informatie te posten op Facebook, Instagram, je website en via de mail. Met het eerdere leuke evenement nog in gedachten zullen mensen sneller geneigd zijn om zich voor een volgende keer aan te melden. Op de dag van het evenement kun je ook al een overzicht geven van de volgende evenementen. 
  3. Maak een facebookgroep aan voor de deelnemers van je evenement. Hier kunnen ze met elkaar napraten over het evenement, foto’s en filmpjes delen en het is tegelijkertijd een goede plek om nieuwe evenementen aan te kondigen waarvoor je hun hulp wil vragen. Een whatsapp groep aanmaken kan eventueel ook, overleg gewoon even met je deelnemers waar hun voorkeur naar uitgaat.

Fricties

Het punt waarop je een fijne groep vrijwilligers om jouw project of organisatie heen hebt verzameld, is ook het punt in de vrijwilligersjourney van de vrijwilliger waarop er bij hem of haar mogelijk fricties kunnen ontstaan. Er zijn een aantal dingen die je online kunt doen om ervoor te zorgen dat vrijwilligers niet afhaken maar zich juist vaker of structureel willen blijven inzetten. Hieronder worden een aantal manieren genoemd waarmee je een paar mogelijke fricties kunt voorkomen of wegnemen.

1. Waardering

Waardering krijgen is belangrijk om gemotiveerd te blijven. Online kun je je waardering uiten door bijvoorbeeld elke maand een vrijwilliger in het zonnetje te zetten in een post op je social media. Ook kun je een maandelijkse nieuwsbrief rondmailen waarin je iedereen op de hoogte houdt van leuke ontwikkelingen, aanstaande evenementen of waarin je vrijwilligers aan het woord laat over hun werkzaamheden. 


2. Tijd en flexibiliteit

Uit het onderzoek van Motivaction is gebleken dat jongeren zich graag willen inzetten voor groen vrijwilligerswerk, maar dat ze vaak drukbezet zijn en flexibiliteit daarom belangrijk vinden. Meer informatie hierover? Ga naar [link naar motivatie vrijwilligers]. Het IVN werkt momenteel aan de Groene Klussenbank, een handige online tool die aan die wens tegemoetkomt. Hier kun je jouw klus aanmelden en jongeren kunnen vervolgens zelf kiezen welke klus hen aanspreekt en in hun agenda past. Ze melden zich hier via de website voor aan. Belangrijk om op korte termijn contact met ze op te nemen, want als ze pas na een week iets horen verwatert de interesse.


3. Andere verwachtingen en eigenaarschap

Het kan gebeuren dat iemand van tevoren andere ideeën had over wat de werkzaamheden zouden inhouden. Dat kan voor teleurstelling of onvrede zorgen. Probeer in je online uitingen daarom helder te communiceren over wat de werkzaamheden inhouden en communiceer per kanaal dezelfde informatie. Bedenk ook dat eigenaarschap een belangrijke motivatie kan zijn voor vrijwilligers, het zelf kunnen (mede)vormgeven van hun functie en werkzaamheden. Ook hier kan de Groene Klussenbank uitkomst bieden, omdat jongeren zelf kunnen kiezen uit het aanbod van werkzaamheden. 


4. Trainingen en leermogelijkheden

Jongeren willen zich graag blijven ontwikkelen en nieuwe dingen leren. Als ze het gevoel hebben dat dat niet (meer) kan, zullen ze afhaken en iets anders gaan zoeken. Zorg daarom eens in de zoveel tijd voor een leuke training speciaal voor je vrijwilligers. Dit kun je natuurlijk zowel online als offline organiseren. Je kunt eventueel ook regelen dat vrijwilligers toegang krijgen tot online omgevingen waar ze individueel verschillende trainingen kunnen volgen. Denk bijvoorbeeld aan de online trainingen die het IVN aanbiedt.


Hoofdstuk 2.4
Terug naar hoofdpagina